Tematräffar Parkinsons sjukdom

Du som har Parkinsons sjukdom och är patient hos oss är välkommen att delta i tematräffar.

Tematräffarna sker antingen digitalt i Alltid öppet-appen, eller fysiskt på plats i våra lokaler på Solnavägen 1E. Under rubriken för varje träff kan du se hur just den träffen går till.

Vill du ta med dig en närstående till träffen får du gärna göra det.

Träffarna leds av personal från Centrum för neurologi och det finns 10-20 platser per tillfälle.

Kostnad

Som patient hos oss betalar du 250 kronor per tillfälle. Kostnaden går på ditt högkostnadskort. För dig som har frikort är tematräffarna gratis. Anhörigträffen är gratis.

Anmälan

Du som vill vara med anmäler dig via Alltid öppet-appen. När du loggat in i appen väljer du mottagningen "Centrum för neurologi" och sedan "Parkinson – Tematräffar."

Du kan också anmäla dig via telefon 08-123 673 00.

Välkommen med din anmälan!

Aktuella tematräffar

Våra tematräffar brukar vara mycket uppskattade. Här kan du se vilka tematräffar som är aktuella just nu. Träffarna listas kronologisk ordning efter det datum de inträffar.

Mat, tal- och sväljsvårigheter och Parkinsons sjukdom

Vi pratar om vad man kan tänka på när det gäller kost, om sväljsvårigheter och tal/kommunikation.

Datum

29 mars

26 april

Tid

Klockan 16.30-18.00 vid båda tillfällena.

Plats

Träffarna sker digitalt via videomöte i Alltid öppet-appen.

Parkinsonjuksköterska Pia Rousu leder träffen och det finns 20 platser vid varje tillfälle.

Fall och fallprevention vid Parkinsons sjukdom

Vi pratar om fall vid Parkinsons sjukdom och åtgärder för att motverka att falla/ramla. För att du ska få ut det mesta av träffen för just dina behov har vi delat upp den i två tillfällen med lite olika innehåll.

1. För dig som upplever rädsla för att falla eller varit nära på att falla/ramla

När: 22 maj klockan 10.30-12.00.

Var: Träffen sker fysiskt på plats i Centrum för neurologis lokaler på Solnavägen 1E.

För dig som tidigare har fallit/ramlat

När: 29 maj klockan 10.30-12.00.

Blåsa och tarm relaterat till Parkinsons sjukdom

Vi pratar om förstoppning, täta trängningar, och vad man kan tänka på och göra för att motverka besvär.

Datum

5 april

7 juni

Tid

Klockan 16.30-18.00 vid båda tillfällena.

Plats

Digitalt via videomöte i Alltid öppet-appen

Anhöriga och Parkinsons sjukdom

Den här tematräffen riktar sig bara till dig som är närstående till någon av våra patienter med Parkinsons sjukdom. Vi talar om hur Parkinsons sjukdom kan påverka hela familjen, strategier för att hantera det och vilket stöd du som närstående kan få.

När: 10 maj klockan 16:30-18:00.

Parkinsonsjuksköterskan Pia Rousu leder träffen och det finns 20 platser.

Tidigare tematräffar

De här tematräffarna har vi anordnat tidigare. Skulle du vilja att vi anordnar dem igen? Eller har du förslag på andra ämnen för tematräffar? Hör av dig till oss via meddelandefunktionen i Alltid öppet-appen, eller berätta det för någon av oss som jobbar här på Centrum för neurologi.

Vardag med Parkinsons sjukdom

Vi talar om stress, strategier, kommunikation, planering, att leva i balans och sjukdomsrelaterad trötthet (fatigue).

Läkemedel och Parkinsons sjukdom

Vi talar om hur olika läkemedel verkar, hur du ska ta dem och vilka biverkningar de kan ha.

Samliv och Parkinsons sjukdom

På denna träff pratar vi om förutsättningar och förväntningar, hur ett samliv kan vara med en kronisk sjukdom och vad man kan göra.

Arbetsterapeutens och fysioterapeutens roll

Vår arbetsterapeut och fysioterapeut berättar om vilken hjälp du kan få av dem och ger information om hjälpmedel och fysisk träning.